بسم الله الرحمن الرحيم


بسم الله الرحمن الرحيم
"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG"

Saturday 21 December 2013

~PERKONGSIAN SIMPLE~



..TORIQAT SUFIYYAH..

Toriqat Sufiyyah adalah Ilmu mengerjakan Zikrullah, Muraqabah (tafakkur/merenung) dan Mushadah (syuhud/menyaksikan) sehingga seseorang menjadi hamba Allah yang benar dalam Tauhidnya serta menjadi Ubudiyyah dengan sebenar Ubudiyyah

ii) Toriqat Sufiyyah menerangkan cara2 seseorang menjalani jalan Ketuhanan sehingga menjadi hamba Allah yang sebenar sebagaimana yang dituntut oleh Allah”.

iii) Toriqat Sufiyyah adalah Ilmu melatih jiwa seseorang hamba Allah sehingga ianya bercahaya dengan cahaya Rabbaniyyah. Dengan demikian membebaskan dirinya daripada sifat2 mazmumah (sifat2 kekejian) kemudian menghiasinya dengan segala sifat Mahmudah(sifat2 kepujian) serta menyucikan hatinya dari segala macam syirik khafi (syirik yang tersembunyi)”.

iv) Toriqat Sufiyyah adalah satu disiplin Ilmu KerOhanian yang tersusun yang terdiri dari berbagai latihan keruhanian berdasarkan kitabullah dan Sunnah RasulNya. Dengan bersungguh-sungguh menjalani latihan ini seseorang hamba dibukakan oleh Allah Ta’ala (dengan RahmatNya) kepada hakikat Islam, Iman dan Ihsan.



No comments:

Post a Comment