بسم الله الرحمن الرحيم


بسم الله الرحمن الرحيم
"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG"

Monday 30 December 2013

:: wanita::



1. Isteri – wanita pada zaman Islam memainkan peranan utama sebagai seorang isteri. Isteri memainkan peranan sebagai penyejuk mata suami akan timbul suasana rumah itu sakinah (ketenangan). Lihat sahaja peranan Khadijah isteri Nabi :saw.
a. meredakan kesusahan Nabi :saw semasa baginda buat pertama kalinya menerima wahyu. Sikap beliau yang sungguh positif dalam menghadapi keadaan psikologi Nabi :saw dalam keadaan begitu.
b. menemukan Nabi :saw dengan pamannya, Waraqah bin Naufal yang menjelaskan cirri kenabianya. Dengan kata lain, memandu seorang suami dalam mendapat kebenaran.
c. Walaupun Waraqah sudah menyatakan bahawa Nabi :saw akan ditentang oleh kaumnya, akan tetapi Khadijah tetap berada dibelakang suaminya.
Ummu Salamah sebagai isteri Nabi :saw, sanggup meninggalkanperkara yang wanita sukain itu berhias, sebagai ketaatannya kepada suami.

2. Ibu – kesibukan para sahabat mencari nafkah dengan berniaga dan sebagainya, menjadikan tanggungjawab ibu itu lebih tertumpu kepada nak-ehwal anak-anak mereka. Merekalah yang menyediakan makanan, pakaian dan keselesaan bersama. Disana kita dapat lihat Allah swt mendahulukan ibu dari bapa kepada anak-anak ini.

3. Jihad – barisan hadapan. Pada zaman Nabi :saw, antara wanita yang hebat berjuang di medan pertempuran adalah Nusaibah binti Kaab. Beliau menghayunkan pedang semasa peperangan Uhud melindungi Nabi :saw. Sewaktu peperangan Uhud, Rasulullah saw melihat seorang wanita mengayun-ayunkan pedangnya dengan gagah perkasa melindungi baginda saw. Beliau digelar Ummu Umarah iaitu pahlawan wanita yang mempertaruhkan nyawa kerana Islam. Seorang lagi tokoh wanita yang berani adalah Khaulah binti Azwar. Beliau dikenali sebagai pahlawan Berkuda Hitam
Asma bt Abu Bakar semasa Nabi :saw dan Abu Bakar menyorok di Gua Tsur telah bersabung nyawa menghantar makan kepadamereka berdua.

Kaum wanita juga menjadi penyambut Nabi :saw ketika hijrah ke Madinah dan pulang dari medan perang. Kaum wanita akan mengambil bahagian didalam menyambung kepulangan mujahidin dari peperangan.

4. Perubatan & Hospital – Hospital pertama yang dibina pada zaman Nabi :saw adalah Khemah Rufaidah al-Aslamiyah oleh seorang wanita yang bernama Rufaidah binti Ka’ab al-Aslamiyah. Berbekalkan ilmu perubatan, beliau telah merelakan dirinya menjai tabib disitu.
Pembantu Nabi :saw, Laila al-Ghaffariyah terut membantu tentera Islam yang cedera.

Ummu Atiyyah pernah diajar oleh Nabi :saw mengkhatan kanak-kanak perempuan telah menaburkan baktinya. Beliau juga terlibat dalam urusan jenazah wanita.
Ummu Sinaan pada masa Nabi ke Khaibar, menawarkan perkhidmatan menguruskan makanan dan merawat mereka yang cedera.

4. Guru - A’isyah ra. semasa Nabi :saw masih hidup, menjadi pembantu Nabi :saw dalam mengajar sesuatu huukum kepaa kaum wanita. Tanpa beliau, tidak mungkin fiqh wanita dapat diketahui secara terperinci terutamanay persoalan haid, nifas, mandi janabah, dan sebagainya.steri.
5. Ekonomi – wanita juga memainkan peranan didalam bidang ekonomi. Pada zaman Nabi :saw, wanita Islam memintal benang dan bulu bagi menghasilkan pakaian, termasuklah Ummu Salamah dan Ummu Ammarah. Selain dari itu mereka menganyam dan menyertu (tanning) kulit binatang.


a. Pendakwah - Saudah bt Zam’ah setelah memeluk Islam telah berdakwah kepada keluarga, dan akhirnya suaminya memeluk agama Islam.


b. Perawi hadith – Bagi Ahli Sunnah wal Jamaa’ah, A’isyah ra. merupakan perawi terpenting didalam rantaian hadith Nabi :saw. Memiliki hafalan yang bagus, beliau mampu meriwayatkan lebih dari 2,000 potong hadith. Asma’ ra. juga meriwayat 56 potong hadith.

c. Hafizah al-Quran – Urwah ibn al-Zubair mengatakan bahawa A’isyah aalah wanita yang paling alim didalam ilmu al-Quran, Fiqh, Syair dan Hadith.

d. Ahli Fiqh – Ahli Fiqh terunggul kaum wanita adalah A’isyah ra. Nabi :saw bersabda : "Ambillah separuh daripada agama kamu daripada wanita yang putih kemerah-merahan ini (A’isyah)". Beliau digelar Pintu Wanita – Bab al-Nisa’. Beliau merupakan pakar rujuk bagi permasalahan wanita.

7. Sosial & Munakahat – Terdapat kaum wanita pada ketika itu menyerikan majlis perkahwinan. Begitu juga tercatat beberapa kanak-kanak perempuan memukul rebanan dan menyanyikan lagu semangat mengenai kelebihan kaum Ansar semasa perang Badar. Ada dikalangan wanita yang bertindak sebagai Mak Andam, seperti Rumaisa’ bt Malhan sebagai penghias Safiyyah bt Huyayy.
Ini adalah diantara beberapa peranan wanita pada zaman Nabi:saw. Mereka aktif dan menjadi tulang belakang orang pemerintah Islam yang diterajui oleh Nabi Muhammad :saw.

No comments:

Post a Comment